
Baltic Yachts: Skräddarsytt med havet och kunden i centrum
En öppen attityd och vilja att ge sig i kast med det till synes omöjliga. Baltic Yachts har fulländat konsten att bygga unika superyachter för kunder med höga krav på både design och prestanda.
Att bygga en stor segelyacht är en av de mest givande, men också mest utmanande bedrifterna inom modern design och ingenjörskonst: Superyachtens lyxiga utrymmen och avancerade teknik måste fungera som en flytande bostad i en av de tuffaste tänkbara miljöerna – havet. Det världsledande företaget på området är Jakobstadsbaserade Baltic Yachts.
Det som lockar kunderna är företagets unika förmåga att bygga i de mest avancerade material idealiska för segelbåtar, liksom Baltics innovativa förhållningssätt till problemlösning, tillsammans med en ärlig och öppen attityd gentemot kunden genom hela design- och byggprocessen. En nästan ofattbar komplexitet ligger bakom vad som på utsidan känns igen som en raffinerad segelbåt – från konstruktionen av själva skrovet till all avancerad teknik såväl under som ovan däck, liksom alla bekvämligheter ombord.
Jordnära förhållningssätt
En klar vision från början samt att sätta ihop ett bra team som kan uppfylla kundens önskemål är avgörande för att lyckas med ett superyachtprojekt.
– Det handlar om att göra processen både begriplig och trivsam, och det är här som vårt jordnära förhållningssätt verkligen kommer till sin rätt, konstaterar Baltic Yachts vice vd, Henry Hawkins. Många kunder efterfrågar alltmer komplexa kombinationer av förbättrade seglingsegenskaper och ultrabekväma boendeytor, samtidigt som de vill äga något unikt. En av Baltics styrkor är just skräddarsydda lösningar. Som kund är man försäkrad om att få en unik och utsökt yacht, av oöverträffad kvalitet.
Bygger tillsammans med kunden
När en båtägare vill bygga en ny yacht diskuterar hen vanligtvis med sin utvalda konstruktör, sin kapten, en betrodd mäklare eller professionell projektledare. I Baltic Yachts fall kontaktar kunderna dock ofta företaget direkt, väl medvetna om Baltics rykte att ge öppna och ärliga råd för att skapa en skräddarsydd yacht.
– Vi utgår från ett blankt papper. Kunderna besöker oss, vi lyssnar på dem och därefter utvecklar vi tillsammans deras yacht, säger Elisabet Holm, Baltic Yachts marknadschef.
Lång erfarenhet
Baltics erfarenhet av att arbeta med avancerade kompositmaterial har utvecklats under mer än 40 år. Erfarenheten i kombination med den inhemska kompetensen i Österbotten, finslipad genom seklerna, och en förmåga till både innovation och anpassning gör företagets erbjudanden svåra att mäta sig med.
Nästan alla Baltics yachter är multifunktionella och anpassade både till kappsegling och långfärder på världshaven. Samtidigt räcker det att se på resultaten från superyachtregattorna för att konstatera hur framgångsrika de är i tävlingssammanhang. De flesta ägare är av naturen tävlingsinriktade och även om de inte har för avsikt att delta i några regattor är det en särskild känsla att veta att yachten har kapacitet att vinna.
Baltic Yachts och Jakobstad ligger tämligen avlägset, endast 30 mil söder om polcirkeln – något som skapat en sammansvetsad och familjär stämning inom företaget. Det är något som uppskattas av kunderna, liksom de natursköna omgivningarna som gör ett besök i denna del av Österbotten till en upplevelse i sig.
Det går att dra paralleller till Nya Zeeland. Bosatta på en liknande, avlägsen plats har nya zeeländarna en snarlik problemlösande attityd. Båda länderna har en pionjäranda född ur nödvändigheten av att klara saker själva.

Lyssnar på kunden
En kunds första möte med Baltic Yachts omfattar ofta experter från olika avdelningar. Teamets första uppgift blir att lyssna till kundens önskemål och ge svar på vad som är möjligt och vad som kan behöva undersökas närmare. Teamet kan bestå av Kim Kolam, varvets mycket erfarna elektronikingenjör; Mikael Strengell, designansvarig och expert på värme, ventilation och luftkonditionering; Patrik Högnabba, inredningsarkitekt, samt ingenjören Mikael Nyberg, specialiserad på motorer, vibrationer och ljudisolering.
– Det här är ett avgörande steg i projektet, eftersom merparten av planeringen och designen behöver fastställas innan själva byggandet sätter igång. Ett framgångsrikt partnerskap kan endast uppnås om man har den bästa personalen, de bästa materialen och de bästa idéerna,
säger Henry Hawkins. Det är också nu som kunden erbjuds vägledning för att ta de första, trevande stegen.
– Som båtbyggare är vi väldigt öppna och uppskattar att lära och arbeta tillsammans med våra kunder. Många kunder pressar gärna teknologins gränser och utforskar nya sätt att göra saker på, många av dem har erfarenheter och idéer som förbättrar produkten. Men man får samtidigt inte glömma att vi framför allt tillhör upplevelseindustrin. Syftet med att bygga och äga en skräddarsydd yacht är ju just att få uppleva något helt unikt, konstaterar han. Vad vi egentligen gör är att vi uppfyller kundens drömmar.
Antar utmaningar
Baltic Yachts har rykte om sig att ge sig i kast med sådant som vid första anblicken kan tyckas omöjligt. Det kan handla om en ett rörligt bärplan i ett skrov på en 142-fotsyacht, utvikbara balkonger på skrovets sidor, den senaste elektriska propulsionen, propellrar som fälls in i båtens botten, swimmingpooler, fjärrkontroll eller knappstyrd kontroll av segel stora som två tennisplaner. I jakten på prestanda utforskar Baltic Yacht kanske en ultralätt konstruktion och använder sig av teknologi som tidigare endast används i mycket begränsad omfattning.
Byggprocessen
Till skillnad från serieproducerade båttillverkare, som laminerar flera identiska skrov i samma form, är varje Balticbyggd båt olik den andra och kräver därför en skräddarsydd form för skrov och däck. På så vis kan företaget tillmötesgå kundens specifika behov. När man väl kommit överens om skrovets linjer överförs noggranna skisser till CNC-verkstaden, där skickliga operatörer fräser spanter från vilken en form så småningom skapas. Yachtens skrov lamineras sedan inuti den färdiga formen innan själva byggprocessen börjar.
Vilket skrovmaterial som används varierar, men Baltic utvecklar ständigt sin tillverkningsprocess för att åstadkomma den starkaste, lättaste och styvaste strukturen. Styvhet är av avgörande betydelse eftersom skrovets form måste förbi intakt, särskilt när det utsätts för dynamiska belastningar under segling. Till vår hjälp att nå de högt uppsatta målen anlitar vi extern expertis, ingenjörer specialiserade på kompositmaterial. Företag som Schweizbaserade Gurit eller Pure Design and Engineering i Nya Zeeland arbetar nära Baltic i många projekt.



Dolda detaljer gör skillnaden
Ett av områdena där Baltic ligger i absolut framkant gäller de dolda detaljerna. – Till exempel kan en ägares längd avgöra mycket av inredningsdesignen, något som inte kan göras på ett mer produktionsinriktat varv, konstaterar Henry Hawkins. Han berättar om en av de yachter som för tillfället byggs: – Vi lät kundens familj slå sig ner runt en modell av matbordet så att vi kunde få ryggstödens höjd och vinkel exakt rätt. Det är sådana detaljer som gör skillnad.



Tekniska framsteg för ökad hållbarhet
Ett av de största framstegen som gjorts har varit utvecklingen av elektrisk propulsion och av tekniken att generera elektricitet på annat sätt än via dieseldrivna generatorer. Även på det här området har en stor del av arbetet gjorts tillsammans med externa konsulter, pålitliga leverantörer och ett nätverk av globala experter. Maskinrummen på segelbåtar har förändrats fullständigt bara de senaste åren. Kraftfulla och kompakta elektriska motorer, vars litiumbatterier laddas när propellern snurrar, har ersatt dieselmotorn när båten seglar. Genom att använda mindre mängd fossila bränslen har både utsläpp, vibrationer och ljudnivåer minskat dramatiskt, vilket gjort seglingen både tystare, renare och mer hållbar.
Del av Baltic-familjen
För de flesta yachter över 30 meter behövs närmare tre år innan båten kan lämna Jakobstad. De förblir sedan en del av Baltic-familjen genom företagets omfattande service- och reparationstjänster, tillgängliga över hela världen. Balticbyggda yachter har kryssat över världshaven, nått båda polerna och tagit sig fram längs nordvästpassagen. De har vunnit regattor på Antigua, St. Barth, Sardinien och Mallorca och deltagit i många klassiska havskappseglingar som Rolex Fastnet, RORC Caribbean 600 och Rolex Middle Sea Race. Balticbåtar har vunnit nästan 30 internationella utmärkelser för design och innovation och regelbundet erhållit Yacht of the Year Award, yachtdesignens ”Oscar”.
Varje båt från Baltic Yachts är unik, en båt för alla årstider och alla hav som beundras var den än kastar ankar – men framför allt älskas den av sina ägare.